Нове розуміння екологічного контексту в діяльності агросектору та освіті з’явилось внаслідок організаційно-діяльнісної гри
22-24 жовтня 2021 р. в Острозі відбулася організаційно-діяльнісна гра, організована Волинською бізнес-школою при Острозькій академії спільно з Інститутом Горшеніна за підтримки Представництва Фонду ім. Фрідріха Еберта в Україні.
Організаційно-діяльнісні ігри – це ігровий метод аналізу і вирішення складних проблем, які не мають однозначного готового рішення, його прототипів і прецедентів. Організаційно-діяльнісна гра є формою організації колективної розумової діяльності і дозволяє вирішувати складні міждисциплінарні, міжпрофесійні і міжкультурні проблеми. Учасники Гри в Острозі, зокрема, працювали над темою екології Волині у контексті екологічних викликів для агросектора та освіти.
Керівником організаційно-діяльнісні гри став віце-президент Інституту Горшеніна Олексій Лещенко, а директор з комунікацій Інституту Горшеніна Наталія Клаунінг разом із директором Волинської бізнес-школи Олексієм Губановим та заступницею директора Мариною Ткаченко координували роботу кожної з груп у якості ігротехніків.
Учасники працювали в командах, що представляли різні вікові групи та дві сфери діяльності – освіту та агросектор. Кожна група мала на меті осмислення актуальної для всієї України проблеми – пошук нових сенсів та змісту екологічності. Особливістю заходу є той факт, що студенти, представники бізнесу та освітяни намагались розглянути тематику екології по-новому з врахуванням регіонального контексту Великої Волині.
Відповідно до програми та регламенту Гри, команди працювали у рамках тем дня. Такий підхід дозволяє забезпечити поступову проблематизацію та самовизначення учасників, адже особливістю формату організаційно-діяльнісних ігор є те, що люди задіяні не лише до обговорення певної тематики чи брейнштормінгу, а й поступово приходять до свого особистого становлення. Метод передбачає, що завдяки цьому учасники можуть віднестися до проблеми максимально практично та всесторонньо.
Учасниця Гри, Голова громадської організації «Органічний простір» Оксана Загорська розповіла:
«Дуже цікаво, що в процесі Гри ігротехнік ненав’язливо змусив нас подивитися на ситуацію з екологією та діяльність з екологічною складовою зовсім з іншого ракурсу. Мені дуже сподобалося те, що хоч всі учасники прийшли на захід впевненими, що про екологію знають багато, але Гра так повернула ситуацію, що ми мусили зізнатися, що живемо неекологічно та не думаємо достатньо про екологію. Зараз для мене відкрите питання: як зробити так, щоб люди в Україні ставили цінність екології хоча б в першу трійку пріоритетів.»
Упродовж триденної Гри учасники дійшли до важливих висновків, серед яких можна виділити наступне:
- екологія та екологічність сьогодні не входять до переліку пріоритетів українців, коли в країнах ЄС ми бачимо зворотну ситуацію;
- багато процесів, спрямованих на екологізацію діяльності, є імітацією задля досягнення різних цілей: прибутку, просування або зміни іміджу;
- зміни розпочинаються з ініціативи людей, для актуалізації важливих питань достатньо волі та бажання діяти навіть невеликої за кількістю групи населення;
- екологічно відповідальні освіта та агросектор перестануть бути просто концептом тоді, коли в Україні стануть можливими системні зміни;
- в основі переможної стратегії, що допомогла б актуалізувати екологічну адженду та посприяти розвитку екоініціатив в Україні, лежить вигідна пропозиція, але її визначення різниться залежно від сфери та рівня діяльності.
Результатом триденної інтенсивної роботи команд спільно із методологами та ігротехніками стали також схеми та алгоритми втілення в життя екологічних задумів. Зокрема, команди змогли досягти практичних результатів: почали роботу над концепцією освітнього проєкту, спрямованого на розвиток екологічного мислення, та склали алгоритм екологічної оптимізації будь-якої діяльності.
Розуміння, напрацьоване учасниками під час Гри, дозволило відверто говорити про екологічність як одну з потреб людини. Можна ігнорувати проблеми навколишнього середовища або жити у регіоні, де вони не очевидні, а тому і не цікавитися цієї тематикою, але це не змінює того факту, що світ навколо нас змінюється. І змінюється безповоротно, як зазначають екологи.
«Участь в Грі допомогла мені усвідомити моє реальне ставлення до теми, а не ставлення, яке мені нав’язували впродовж життя. Я також зрозуміла, що я можу вносити в контексті екології в соціум та моє найближче оточення. Я безмежно рада, що взяла участь» – розповіла студентка Острозької академії Діана Чеховська.
Варто зауважити, що регіональний підхід у роботі з таким складним питанням, як екологія, дозволяє учасникам працювати зі зрозумілими для них кейсами та ще у процесі Гри проєктувати знайдені сенси на свою професійну діяльність.
До слова, почитати про процес і концепцію проведення організаційно-діяльнісних ігор можна за посиланням: https://consulting.vbs.oa.edu.ua/uk/centers/strategy/odg/